Analiza anuala a cresterii pentru anul 2016: Consolidarea redresarii si stimularea convergentei

Categorie: Strategie

12/01/2016

Salveaza ca PDF Tipareste Trimite email Trimite mai departe
Comentarii Etichete: crestere, CE, finantare, fonduri structurale, investitii

finantareAnaliza anuala a creasterii lanseaza semestrul european 2016


Pachetul de masuri lanseaza ciclul anual de guvernanta economica. Acesta stabileaste prioritatile economice si sociale generale ale UE si ofera statelor membre orientari la nivelul politicilor pentru anul care urmeaza. Dificultatile intampinate la nivelul politicilor difera de la o tara la alta si de aceea si raspunsurile vor fi diferite. Cu toate acestea, exista teme generale care afecteaza UE in ansamblu. Pentru a consolida redresarea si a stimula convergenta, Comisia recomanda sa se porneasca de la cei trei piloni principali identificati anul trecut pentru politica economica si sociala a UE: relansarea investitiilor, continuarea reformelor structurale si gestionarea in mod responsabil a finantelor publice.


1


Pachetul se bazeaza pe cele mai recente date ale previziunilor de toamna ale Comisiei. Acesta reflecta, de asemenea, noua abordare cu privire la semestrul european, descrisa in recenta comunicare a Comisiei privind masurile pentru finalizarea uniunii economice si monetare, in cadrul careia aspectele sociale, privind ocuparea fortei de munca si privind zona euro se bucura de o atentie sporita.


Vicepresedintele Valdis Dombrovskis, responsabil cu moneda euro si dialogul social, a declarat: „Analiza anuala a cresterii inseamna in esenta acordarea unui caracter prioritar politicilor adecvate care pot consolida redresarea. Pentru aceasta este nevoie de un nou avant al investitiilor, de reforme structurale decisive si de politici bugetare responsabile, acestea fiind motorul care poate contribui la atingerea unei convergente sporite intre statele membre. Suntem hotarati sa actionam astfel incat sa aducem nivelurile de dezvoltare economica si sociala ale statelor europene , pe de o parte, cat mai aproape de un numitor comun si, pe de alta parte, cat mai aproape de nivelurile din statele care au cele mai bune rezultate.”


Marianne Thyssen, comisarul pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale, competente si mobilitatea fortei de munca, a facut urmatorul comentariu: „Pachetul de azi plaseaza echitatea sociala in centrul eforturilor noastre in vederea redresarii economice. Daca dorim o convergenta sporita, este necesar ca statele membre sa elimine obstacolele in calea crearii de locuri de munca, sa imbunatateasca functionarea pietelor muncii asi sa se asigure ca fiecare cetatean european poate beneficia de o protectie sociala decenta.”

Pierre Moscovici, comisarul UE pentru afaceri economice asi financiare, impozitare asi vama, a adaugat: „Creasterea economica a Europei continua sa se amelioreze, ajutata de contextul favorabil. Guvernele ar trebui sa valorifice pe deplin aceasta perioada favorabila pentru a accelera reformele asi investitiile, mentinand in acelaasi timp responsabilitatea in materie de finante publice. Cu toate acestea, la ora actuala, ne confruntam asi cu noi dificultati, al caror impact depaaseaste frontierele nationale. De aceea, Comisia Europeana furnizeaza statelor membre orientari pentru politicile lor nationale. O coordonare mai stransa a politicilor economice poate fi benefica atat pentru zona euro, cat asi pentru Uniunea Europeana in ansamblul sau”.


Pachetul economic de astazi include urmatoarele elemente:


-      Analiza anuala a creasterii pentru anul 2016

Analiza anuala a creasterii lanseaza ciclul anual de guvernanta economica. Aceasta se concentreaza asupra dificultatilor generale cu care se confrunta toate statele membre.

Comisia considera ca prioritatile economice asi sociale ale analizei anuale a creasterii pentru anul 2015 (investitiile, reformele structurale asi responsabilitatea in materie de finante publice) raman valabile. Prioritatile pentru 2016 reprezinta o actualizare a acestora, tinand seama de progresele realizate asi de noile provocari care apar. Aceasta logica se reflecta in cele trei prioritati propuse pentru 2016:


1. Relansarea investitiilor


Planul de investitii pentru Europa, propus de Comisie acum un an, avea drept scop mobilizarea a cel putin 315 miliarde EUR sub forma de investitii suplimentare pe o perioada de trei ani asi readucerea investitiilor la nivelurile sustenabile de dinaintea crizei. Datorita sprijinului rapid al Parlamentului European asi al Consiliului, precum asi activitatii operationale a Bancii Europene de Investitii, noul Fond european pentru investitii strategice incepe in prezent sa functioneze la parametri maximi. Platforma europeana de consiliere in materie de investitii a devenit operationala. Portalul european pentru proiecte de investitii va fi lansat la inceputul anului viitor.

Eforturile la nivel national trebuie sa insoteasca acest plan, intrucat investitiile publice asi private sunt inca modeste. Sprijinirea capitalului uman este, de asemenea, importanta pentru investitii. in vederea coordonarii dialogului cu statele membre, aceasta analiza anuala a creasterii este insotita de informatii specifice fiecarei tari cu privire la principalele dificultati existente la nivel national in ceea ce priveaste investitiile.

in plus, este necesara finalizarea uniunii bancare, in vederea consolidarii stabilitatii financiare asi a normalizarii creditarii economiei reale in zona euro asi in afara acesteia, asi trebuie accelerate eforturile legate de uniunea pietelor de capital , astfel incat actorii economici sa poata beneficia de surse mai diversificate de finantare.


2. Continuarea reformelor structurale in vederea modernizarii economiilor noastre

intrucat importanta acordata solutionarii crizei continua sa se diminueze in favoarea construirii unor baze solide pentru locuri de munca asi creastere economica, este necesara reinnoirea angajamentului in sprijinul reformelor structurale. Aceste actiuni se inscriu, de asemenea, in contextul mai larg al eforturilor depuse de statele membre in vederea corectarii dezechilibrelor asi a imbunatatirii rezultatelor lor in unele domenii cruciale pentru productivitate asi convergenta.

Este necesar ca politicile din domeniul pietei fortei de munca sa asigure atat flexibilitatea, cat asi securitatea pe aceasta piata. Ar trebui sa se acorde o atentie deosebita problemelor stringente pe care le reprezinta asomajul de lunga durata asi asomajul in randul tinerilor. Sunt necesare, de asemenea, masuri in vederea asigurarii unor piete de produse asi servicii mai integrate asi mai competitive, stimulandu-se astfel inovarea asi crearea de locuri de munca. Comisia va incepe dezbateri cu statele membre asi alti parteneri in ceea ce priveaste atat provocarile, cat asi posibilele solutii la nivelul politicilor in aceste domenii, pentru a incuraja astfel convergenta cu statele care au cele mai bune rezultate.


3. Gestionarea in mod responsabil a finantelor publice

Se preconizeaza ca orientarea fiscala pentru 2015 asi 2016 va fi in mare masura neutra, atat in zona euro, cat asi in intreaga UE. Evolutiile favorabile creasterii, nivelurile scazute ale ratelor dobanzilor, alaturi de reducerea deficitelor publice in ultimii ani, au contribuit la stabilizarea nivelurilor datoriei asi la imbunatatirea sustenabilitatii finantelor publice. Scaderea numarului tarilor care au facut obiectul procedurii aplicabile deficitelor excesive reflecta aceste imbunatatiri la nivelul finantelor publice. Cu toate acestea, eforturile bugetare pe care statele membre trebuie sa le faca la nivel individual in vederea indeplinirii cerintelor Pactului de stabilitate asi de creastere sunt diferite. Datoria publica ramane foarte ridicata in numeroase state membre. Din aceasta cauza economiile devin vulnerabile la asocurile adverse, iar acest lucru poate incetini creasterea.


in ceea ce priveaste veniturile, este important sa se asigure faptul ca sistemele fiscale sunt eficiente asi favorabile creasterii. Este necesar, de asemenea, ca sistemele fiscale sa abordeze piedicile din calea crearii de locuri de munca asi sa fie mai echitabile asi mai eficace. in acelaasi timp, sistemele de protectie sociala ar trebui sa fie modernizate pentru a raspunde provocarilor demografice viitoare.

-      O recomandare pentru politica economica din zona euro

Avand in vedere puternica dependenta intre tarile din zona euro, precum asi efectele potentiale de contaminare intre aceste tari, este necesara o intensificare a coordonarii asi a supravegherii politicilor economice din toate statele membre ale zonei euro. Pentru a integra mai bine dimensiunea zonei euro asi dimensiunea nationala a guvernantei economice a UE, analiza anuala a creasterii pentru 2016 este insotita de o propunere de recomandare a Consiliului privind politica economica a zonei euro. Aceasta este o schimbare importanta fata de ciclurile anterioare ale semestrului, cand recomandarile pentru zona euro erau propuse odata cu recomandarile specifice fiecarei tari catre finalul semestrului, in primavara.


Aceasta recomandare pentru zona euro pentru 2016 se concentreaza pe aspectele esentiale unei bune functionari a zonei euro asi ofera orientari privind actiunile concrete care trebuie intreprinse.

Pentru mai multe detalii:

-      Raportul privind mecanismul de alerta (RMA)


RMA reprezinta punctul de pornire pentru ciclul de supraveghere periodica anuala din cadrul procedurii privind dezechilibrele macroeconomice (PDM) asi, in mod traditional, este prezentat impreuna cu analiza anuala a creasterii (AAC). RMA iasi propune sa identifice riscurile de dezechilibre care necesita o analiza aprofundata, intrucat dezechilibrele pot afecta performantele economiilor nationale, ale zonei euro sau ale UE in ansamblu.


In acest an, in conformitate cu ceea ce s-a anuntat anterior, aspectele privind ocuparea fortei de munca asi dimensiunea sociala ale Raportului privind mecanismul de alerta sunt consolidate prin adaugarea in tabloul de bord al procedurii privind dezechilibrele macroeconomice a trei indicatori principali. Se acorda, de asemenea, o atentie deosebita zonei euro ca atare, avand in vedere interdependenta mai accentuata a economiilor acesteia.


RMA arata ca statele membre actioneaza in continuare pentru remedierea dezechilibrelor macroeconomice identificate in anii anteriori. Cu toate acestea, exista motive de preocupare si apar noi provocari. Vulnerabilitatile asociate nivelurilor ridicate de indatorare constituie in continuare un risc avand in vedere nivelul modest al cererii interne. Excedentele din unele state membre vor ramane ridicate pe perioada vizata de previziunile economice (2015-2017). La nivel agregat, zona euro are unul dintre cele mai ridicate excedente de cont curent la nivel mondial. Scaderea preturilor produselor de baza si deprecierea monedei euro au contribuit la creasterea excedentului balantei comerciale, insa excedentul reflecta si o preferinta la nivel intern pentru realizarea de economii in detrimentul realizarii de investitii.


RMA identifica statele membre pentru care este necesara o analiza mai aprofundata pentru a se evalua daca sunt afectate sau nu de dezechilibre. Pentru ciclul 2016 al semestrului european, 18 tari vor face obiectul unei analize aprofundate in contextul procedurii privind dezechilibrele macroeconomice. In cazul a 16 tari (Belgia, Bulgaria, Germania, Franta, Croatia, Italia, Ungaria, Irlanda, Tarile de Jos, Portugalia, Romania, Spania, Slovenia, Finlanda, Suedia si Regatul Unit) au fost identificate dezechilibre in cadrul ciclului precedent al semestrului european, iar pentru aceste tari trebuie realizata acum o noua analiza aprofundata pentru a se evalua daca dezechilibrele se mentin. In plus, se vor realiza analize aprofundate si pentru Austria si Estonia. Situatia din Cipru va fi evaluata dupa iesirea tarii din programul de asistenta financiara, care este programata pentru luna martie 2016.


Comisia isi va prezenta concluziile analizelor aprofundate in cadrul rapoartelor sale anuale de tara prevazute pentru luna februarie 2016.

Pentru mai multe detalii:

-      Proiectul Raportului comun privind ocuparea fortei de munca

Analiza anuala a creasterii pentru 2016 este insotita, de asemenea, de publicarea propunerii Comisiei referitoare la un proiect de Raport comun privind ocuparea fortei de munca, ce urmeaza a fi adoptat impreuna cu Consiliul (pe baza articolului 148 din TFUE). Acesta analizeaza situatia ocuparii fortei de munca asi situatia sociala din Europa asi masurile de politica adoptate de statele membre ca raspuns la aceasta situatie. Raportul arata ca reformele structurale substantiale dau roade. De asemenea, acesta analizeaza potentialul de imbunatatire a rezultatelor in ceea ce priveaste politica sociala asi de ocupare a fortei de munca in UE in ansamblul sau.

Pentru mai multe detalii:

-      Programul de sprijin pentru reforme structurale

Dupa cum a anuntat anterior, Comisia intentioneaza sa puna in aplicare progresiv sprijinul pentru asistenta tehnica pe care o ofera prin Serviciul sau de sprijin pentru reforme structurale. Prin urmare, prezenta analiza anuala a creasterii este insotita de o propunere de finantare a asistentei tehnice destinate statelor membre, care poate fi oferita pe baza unei cereri.

Pentru mai multe detalii:

Context


Pe parcursul anului trecut, Comisia a prezentat initiative ambitioase pentru a crea locuri de munca, pentru a sustine cresterea economica si pentru a consolida convergenta economica si echitatea sociala. Planul de investitii pentru Europa este acum operational. Parlamentul European si Consiliul au adoptat, intr-un timp record, cadrul de reglementare pentru Fondul European pentru Investitii Strategice, in vederea sprijinirii unor noi proiecte de investitii suplimentare, care altfel nu ar fi fost finantate. Comisia a avansat propuneri ambitioase in vederea finalizarii uniunii economice si monetare, inclusiv prin rationalizarea semestrului european, promovarea uniunii bancare si a uniunii pietelor de capital, consolidarea transparentei si a legitimitatii democratice, accentuand, in acelaasi timp, dimensiunea sociala a guvernantei noastre economice. in vederea consolidarii pietei interne, au fost avansate, de asemenea, o noua strategie privind piata unica, un plan de actiune pentru piata unica digitala si o strategie-cadru pentru o uniune energetica rezilienta, cu o politica prospectiva in domeniul schimbarilor climatice.


A venit momentul ca toate aceste initiative sa fie puse in aplicare integral, pentru a se obtine rezultate concrete asi tangibile pe teren. Pentru a reuasi, este necesar ca UE asi statele membre sa actioneze impreuna, pentru a asigura un raspuns politic de anvergura si hotarat, in care „adeziunea” sa joace un rol important. Acest lucru ar trebui realizat printr-o cooperare stransa cu Parlamentul European asi cu institutiile cu atributii de legiferare la nivel national, precum asi cu partenerii sociali, cu autoritatile locale asi regionale asi cu societatea civila. Acesta reprezinta, de asemenea, unul din mesajele-cheie ale recentei comunicari a Comisiei privind finalizarea uniunii economice asi monetare.

Sursa: Comisia Europeana

Citeste si…

My esimplu - Intra in cont

am uitat parola

Nu ai cont? Creeaza cont nou

Banner
Banner

Forum

Cele mai recente Cele mai vizitate

Citeste si...

Transferul afacerii (II) – Transferul de proprietate Cand ne referim la transferul afacerii este important sa intelegem ca acesta nu presupune un singur eveniment sau evenimente disparate, ci, mai degraba, un proces complex cu mai multe fatete, care necesita o durata lunga de pregatire. Experienta tari ...